Mașinile electrice, mașinile unui viitor green
Cele mai noi reglementări în materie de emisii de substanțe poluante recomandă drept cel mai ecologic mijloc de transport de persoane, autovehiculele electrice. Însă acesta rămâne încă, cel puțin în România, un segment de piață foarte puțin exploatat și - mai mult decât atât - unul pentru care infrastructrura publică este insuficient dezvoltata.
Încarcarea mașinilor electrice – o problemă?
Problema autonomiei unui autovehicul electric ridică unul dintre cele mai importante semne de întrebare pentru viitorul cumpărător. Cât de mare este durata de autonomie a unei astfel de mașini? Unde îmi pot încărca mașina electrică astfel încăt să nu risc să rămân în pană? Pot face drumuri lungi cu o astfel de mașină?
In prezent cele mai multe dintre mașinile electrice se încarcă la domiciliu, fie cu ajutorul unei prize standard cu un cablu care vine odată cu mașină (acest tip de reîncărcare se face zilnic, în maximum 12 ore), fie cu ajutorul unei borne de reîncărcare (wallbox) care reduce timpul necesar de reîncărcare până la aproximativ 6 ore. Deși un dispozitiv extrem de util, dezavantajul unui wallbox este prețul ridicat.
De asemenea, autovehiculele electrice mai pot fi încărcate cu ajutorul bornelor publice, însă numărul utilizatorilor care recurg la acest tip de încărcare este foarte mic, la nivel mondial.
In România, acest tip de stații de încărcare sunt în număr foarte mic și se găsesc în general în benzinării, însă există discuții la nivel global pentru extinderea rețelelor de puncte de încărcare rapidă în întreagă Europă.
Ionity promite 400 de puncte de încărcare rapidă în Europa
Patru dintre cei mai importanți producători internaționali de autoturisme au pus bazele unui proiect comun – o rețea de 400 de puncte de încărcare rapidă pentru mașini electrice, în întreagă Europă. Inițiativa are în vedere crearea unei infrastructuri absolut necesare pentru încărcarea vehiculelor electrice, într-o era în care acestea devin tot mai importante în reducerea noxelor din zonele urbane.
Ionity, căci acesta este numele pe care îl va purta rețeaua, a fost anunțat de către cei de la BMW Group, Daimler AG, Ford Motor și Volkswagen, care își propun să pună la punct rețeaua până în anul 2020. Anul acesta rețeaua va permite instalarea deja a 20 de puncte de încărcare Ionity în Germania, Austria și Norvegia, la intervale de 75 de mile unul de celalalt.
“Ionity va servi scopului prioritar de a oferi clienților posibilitatea încărcării rapide și a plății digitale, pentru a facilita deplasările pe distanțe lungi”.
Reteaua Ionity va fi concurență directă pentru rețeaua Tesla Supercharger, care are deja 7000 de puncte în întreagă lume și care de trei ani a început să se extindă în forță și în Europa.
Initiativa este una extrem de importantă pentru românii interesați de achiziționarea unui autovehicul electric.
10.000 de euro – bonus pentru automobile electrice
Tot în scopul popularizării autovehiculelor electrice și al creării unei piețe importante pentru acestea, au fost lansate și subvențiile guvernamentale pentru achiziționarea de mașini electrice.
Subventia pe care Ministerul Mediului o acordă în România celor interesați de achiziționarea unui autovehicul electric este în valoare de 10.000 de euro și face parte din programul Rabla Plus.
Prin programul Rabla Plus se pot achiziționa autovehicule electrice atât de către cei care nu au acasă o mașină veche pe care să o dea la casat (caz în care se primesc strict cei 10.000 euro), cât și de către cei care vin și cu o mașină veche spre casare (caz în care celor 10.000 euro li se adaugă prima de casare de 6500 de lei).
Desi prețul mașinilor electrice în România nu este deloc unul mic, românii au la dispoziție câteva variante, în cazul în care își doresc să facă o astfel de achiziție.
Este vorba despre Wolkswagen e-Up, Mitsubishi i-MiEV, Kia Soul EV, Renault Zoe, BMW i3, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf și - varianta cea mai scumpă - Mercedes-Benz B 250 e. Cu prețuri de catalog cuprinse între 25.000 de euro și 39.000 de euro, aceste modele pot ajunge, după aplicarea primelor Rabla, până la 14.500 de euro și 27.500 de euro.
FacebookGoogle+Twitter